Last van acne na de pil?

Ben je onlangs gestopt met de pil en zit je ineens helemaal onder de puistjes? Dit hoeft niet zo te zijn. Lees meer over acne na pilgebruik en hoe je het kan behandelen.


Wat veroorzaakt acne na de pil?

Verschillende anticonceptiepillen onderdrukken de talgproductie. Wanneer je dus stopt met de pil, maakt je lichaam meer talg aan, omdat het niet meer wordt onderdrukt. Ook heb je een tijdelijke stijging van androgenen (mannelijke hormonen), omdat je eierstokken weer aan het werk gaan. Vaak wordt hierdoor ook onterecht PCOS gediagnostiseerd. Het kan namelijk ook even duren voor je weer vruchtbaar bent. Geef je lichaam even de tijd om zijn balans weer te vinden. Dankzij de pil hebben je eierstokken een lange tijd (misschien zelfs wel jaren) niet veel hoeven te doen en wanneer je stopt met de pil, worden ze weer aangestuurd aan het werk te gaan. Het is logisch dat het even duurt voordat je lichaam het weer onder controle heeft. Het kan tot een jaar duren en soms wel langer. In de meeste gevallen piekt het rond de 6e maand na het stoppen van de pil. Vaak gaan vrouwen rond deze piek weer terug aan de pil, omdat het alleen maar erger wordt. Mocht je nu op deze piek zitten en de hoop op willen geven door weer terug aan de pil te gaan, geef het niet op, je moet over deze piek heen, maar geloof me, het wordt beter!



De natuurlijke behandeling

Voor de beste resultaten kun je het beste beginnen voordat je stopt met de pil, het liefst een paar maanden voordat je stopt. Zo is je huid minder gevoelig en kan je huid beter 'ontpillen'.

  • Vermijd A1 koezuivel omdat dit het hormoon IGF-1 laat stijgen en het bevat een ontstekingsbevorderend eiwit, genaamd A1 caseïne, wat mestcellen en histamine kan stimuleren. Vermijd alle zuivelproducten (yoghurt, kaas, ijs, koffiemelk, etc.) Boter heeft bijna geen caseïne, dus deze kan je wel gebruiken. Ook geit- en schapenzuivel kun je nemen, omdat deze alleen A2 caseïne bevatten.

  • Verminder suiker omdat, net als bij zuivel, het hormoon IGF-1 stijgt. Het gaat hier om de bewerkte suikerproducten, zoals koek, snoep, frisdrank, etc. Suiker uit fruit is prima, mits je de hele vrucht eet en er geen sinaasappelsap van perst. Eet de volledige vrucht, zo krijg je ook nog eens vezels binnen, die je darmen ondersteunen.

  • Neem extra zink. Zink is een heel goed supplement bij acne, omdat het keratine vermindert, bacteriën doodt en testosteron verlaagt. Je hebt waarschijnlijk minstens 30 mg zink nodig, van goede kwaliteit. Zoals deze van Vitakruid. Neem voor de juiste dosering contact met op.

  • Overweeg het supplement DIM. Diindolylmethaan is een fytonutriënt uit broccoli en is een van de meest populaire natuurlijke behandelingen voor acne.

  • Overweeg het kruid Berberine. Berberine werkt antimicrobieel, ontstekingsremmend en verbetert de insulinegevoeligheid (en dus ook het acne hormoon IGF-1). Berberine vermindert ook androgenen bij vrouwen en is ook heel goed in te zetten bij vrouwen met PCOS. Je kunt dit niet gebruiken tijdens zwangerschap of de borstvoedingsperiode en in combinatie met bepaalde medicatie. Neem dus altijd contact met me op voor gebruik van berberine!

  • Ondersteun je maagzuurproductie met betaïne hydrochloride (HCL). Bijna de helft van mensen met acné hebben te weinig maagzuur.


Wanneer kan ik resultaat verwachten?

Wanneer je histamine en ontstekingen vermindert, kun je al binnen een paar weken een verschil zien. Blijvende verbetering van de huidconditie heeft zeker 6 maanden nodig.


Voor meer informatie of vragen, voel je vrij om contact met me op te nemen! Ik help je heel graag verder.

47 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven