Voeding voor een gezonde huid

Je hebt meer invloed op een gezonde huid dan je waarschijnlijk denkt. Vaak komen huidklachten voort uit een disbalans in je lichaam. Met de juiste voeding rijk aan vitamines, mineralen en gezonde vetten zal je zichtbaar verschil merken. Natuurlijk spelen er naast voeding ook andere factoren mee, zoals medicijngebruik of stress, toch komen huidklachten vaak voort uit een verkeerd voedingspatroon. Gelukkig kunnen we daar wat aan doen. Probeer eens een tijdje de volgende drie dingen uit je dieet te schrappen: · Suiker · Zuivel · Gluten Van suikers krijg je rimpels. Maar hoe dan precies? Suiker beschadigt het collageen in je huid. Dit versuikerproces noemen we glycatie. Dit is proces waarbij een suiker zich bindt aan eiwitten. Bij de binding van suikermoleculen aan eiwitstructuren ontstaan AGE’s; Advanced Glycation Endproducts, oftewel versuikerde eiwitten. Collageen en elastine zijn eiwitten en zorgen voor een soepele, elastische huid. Wanneer suikers zich binden aan deze eiwitten, dan zullen deze vezels verharden – en dus minder soepel en elastisch. Met als gevolg: je raadt het al: Rimpels. Melk (zuivel) bevat veel aantal hormonen en groeifactoren. Onder deze hormonen bevinden zich ook voorlopers van dihydrotestosteron. Dit hormoon speelt een belangrijke rol in het proces dat tot acne leidt. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat ook niet-geslachtshormonen en groeifactoren die in melk aanwezig kunnen zijn (zoals groeihormoon en insulin-like growth hormone-1) de ontwikkeling van acne bevorderen. Verschillende huidproblemen kunnen een teken zijn van glutenintolerantie. Zo is iedereen met Dermatitis Herpetiformis gevoelig voor gluten. Ook psoriasis en eczeem kunnen tekenen zijn van glutenintolerantie. Al deze aandoeningen verminderen vaak als je stopt met het eten van gluten. Out with the old, in with the new Nu je de voeding uit je dieet hebt geschrapt die niks bijdragen aan je gezondheid, is het belangrijk om te weten wat je wél moet eten. Probeer alleen voedingsstoffen te eten die werkelijk bijstaan aan je gezondheid: Voeding in plaats van vulling. Voeding voor een gezonde huid Om je huid van binnenuit te voeden is het belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals antioxidanten, vitamines, essentiële vetzuren en mineralen. Snelle koolhydraten vs. Langzame koolhydraten Schrap de snelle koolhydraten uit je dieet. Witte aardappels, witbrood, frisdrank, snoep, gebak zijn een aantal voorbeelden van snelle koolhydraten. Deze doen je bloedsuikerspiegel snel stijgen en zorgen daarna voor een crash. Deze schommelingen zorgen voor veel stress en dragen zeker niet bij aan je gezondheid. Zoals je net hebt gelezen zorgen deze suikers (ja, koolhydraten zijn suikers) voor het glycatieproces, AKA rimpels. Kies voor langzame koolhydraten die je bloedsuikerspiegel niet zo enorm laten pieken, waardoor je ook langer verzadigd bent. Voorbeeld van langzame koolhydraten zijn: groenten, fruit, boekweit, havermout, zoete aardappel, quinoa, noten, zaden en pitten. Essentiële vetzuren Ook gezonde vetten, zoals omega-3, zijn onmisbaar voor een mooie en gezonde huid. De vetzuren vormen essentiële bouwstenen van de huid. Ze houden de celwanden soepel en gehydrateerd. Een inname van extra omega-3 resulteert in minder ontstekingen (zoals acné) en een minder droge huid. Je kunt deze voedingsstoffen bijvoorbeeld halen uit vette vis, lijnzaad, noten of avocado’s. Eiwitten Eiwitten worden ook wel de bouwstenen van ons lichaam genoemd en bestaan uit verschillende aminozuren. Aminozuren spelen een essentiële rol in de groei en het herstel van cellen in ons lichaam. De juiste samenstelling van aminozuren zorgt ervoor dat de huid van binnenuit wordt gevoed. Op deze manier wordt het bindweefsel versterkt en blijft de huid zacht en elastisch. Antioxidanten Deze stoffen beschermen je huid tegen vrije radicalen. Je hebt er vast al eens van gehoord, vrije radicalen, maar wat zijn het en hoe ontstaan ze? Vrije radicalen zijn hele kleine reactieve atomen. Een atoom heeft normaal gesproken twee neuronen die samen een koppeltje vormen. Een vrije radicaal heeft maar één neuron en wil zich graag weer koppelen. Je lichaam maakt zelf een kleine hoeveelheid vrije radicalen aan. Een vrije radicaal hecht zich aan een ziekteverwekker en verlaat dan het lichaam. Dit proces is natuurlijk top, maar dankzij externe factoren, zoals roken, stress, verkeerde voeding en zonnen ontstaan er veel meer vrije radicalen en gaan ze zich ook hechten aan gezonde cellen. Vrije radicalen geven schade in je lichaam en verhogen de kans op vroegtijdig veroudering. Eet de kleuren van de regenboog Gezonde, natuurlijke voeding komt voor in alle kleuren van de regenboog. Hoe meer je hiermee varieert, hoe beter. Neem bijvoorbeeld groene bladgroenten, zoals spinazie, sla en rucola. Deze zijn onmisbaar in een gezond voedingspatroon, vanwege de hoge concentraties vezels, vitamines, mineralen, spoorelementen, vezels enzymen en co-enzymen. Probeer in je salades alle kleuren te verwerken. Bijvoorbeeld: romaine sla, zoete aardappelblokjes, rode kool, gele paprika, komkommer en tomaat. Zorg ervoor dat je salades voldoende eiwitten en vetten bevatten, dus sprinkle altijd een noten- en zadenmix over je salade. Wil je een persoonlijk voedingsadvies ontvangen? Neem dan contact op.

22 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven